Czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad strukturą społeczną, w której wszyscy musimy funkcjonować? Z czego wynika to – jak wygląda świat społeczny, w którym żyjemy oraz w którym kiedyś żyli nasi rodzice? Dlaczego obrzędy religijne, funkcjonowanie rodziny, przepisy prawa, tradycje i zwyczaje, są różne w zależności od okresu historycznego oraz szerokości geograficznej? Tymi m.in. zagadnieniami zajmuje się materializm historyczny.
Według materializmu historycznego, za wytworzenie się takich, a nie innych klas i warstw społecznych, systemów powiązań i zależności, oraz za kształt instytucji społecznych odpowiedzialny jest konkretny ustrój ekonomiczny społeczeństwa, czyli całokształt panujących w nim stosunków produkcji i redystrybucji dóbr i usług. Ten całokształt panujących stosunków ekonomicznych w społeczeństwie nazywa się bazą ekonomiczną.
Baza ekonomiczna nie determinuje całkowicie wszystkich aspektów funkcjonowania pojedyńczych osób oraz całego społeczeństwa. Ma ona jednak olbrzymi wpływ na kształt wszystkich procesów rządzących całymi grupami i społeczeństwami oraz narodami. Filozofia marksizmu wykazuje, że warunki bytowe ludzi oraz ich konkretne umiejscowienie w systemie produkcyjnym, a co za tym idzie w systemie społecznym, mają olbrzymi wpływ na samorozwój, system wartości, mentalność itp. Krótko mówiąc: położenie społeczne (ekonomiczne) kształtuje ludzką świadomość.
Produkcja dóbr i usług jest podstawą życia społecznego, gdyż – jak stwierdził Engels: „Ludzie muszą przede wszystkim jeść, pić, mieszkać, zanim mają możność zajmować się polityką, nauką, sztuką, religią”. Problematykę uzależnienia rozwoju człowieka od jego warunków bytowych świetnie oddają również słowa „Manifestu Komunistycznego”, w którym możemy przeczytać: „Czyż trzeba głębokiej wnikliwości, by zrozumieć, że wraz z warunkami życia ludzi, ich stosunkami społecznymi, bytem społecznym zmieniają się także ich wyobrażenia, poglądy i pojęcia – słowem, także ich świadomość?”.
To właśnie czynnik ekonomiczny, a konkretnie – całokształt panujących stosunków ekonomicznych – kształtuje i wpływa na nadbudowę społeczeństwa. Najogólniej, nadbudowę społeczeństwa można by zdefiniować jako całokształt instytucji i organizacji społecznych oraz poglądów, które kształtują się pod wpływem bazy ekonomicznej i spełniają wobec niej aktywną, służebną rolę.
Na kształt bazy ekonomicznej konkretnego społeczeństwa mają wpływ przede wszystkim:
– Stosunki związane z własnością środków produkcji, które mają bezpośredni wpływ na sytuację bytową oraz funkcje różnych klas i grup społecznych w procesie produkcji;
– Formy podziału produktów i dochodów w społeczeństwie (udział poszczególnych klas i grup społecznych w procesie produkcji).
Intensywność oddziaływania bazy na nadbudowę jest różna i podlega ciągłym zmianom. Zjawiska takie jak: prawo, stosunki własności, ideologie polityczne itp. – na ogół są mocno kontrolowane przez klasę panującą. Z kolei zjawiska typu: filozofia, sztuka, poglądy artystyczne itd. – kontrolowane są już na ogół mniej, dlatego możliwy jest ciągły rozwój, ewolucja i zmiana społeczeństw.
Wraz ze zmianami w strukturze i funkcjach bazy ekonomicznej dokonuje się, aczkolwiek z opóźnieniem, zmiana w całokształcie nadbudowy. Zmiany te dokonują się zarówno w kształcie instytucji społecznych, jak i w świadomości ludzi. Zjawiska takie dokonują się – oczywiście – przy przejściu od jednej formacji społeczno – ekonomicznej do drugiej. W historii mogliśmy obserwować taką przemianę, np. na etapie zmiany społeczeństwa feudalnego w kapitalistyczne.
Marksizm – leninizm wyróżnia 5 podstawowych typów społecznych – posiadających unikatową bazę i nadbudowę: społeczeństwo pierwotne, niewolnicze, feudalne, kapitalistyczne, socjalistyczne (komunistyczne). Elementy nadbudowy – jakkolwiek różne w zależności od czasów i przestrzeni – zawsze służą interesom klasy aktualnie panującej, ponieważ zainteresowana ona jest utrzymaniem status quo konkretnej bazy ekonomicznej. Wymaga tego w końcu jej interes klasowy (ekonomiczny).
Przeobrażenie społeczeństw jest możliwe dzięki zmianom – zarówno w bazie, jak i nadbudowie – które rewolucjonizują system produkcyjny i pozwalają zmieniać dotychczasowy system społeczno – ekonomiczny. Przykładem może tu być tzw. rewolucja przemysłowa, która narodziła się w Anglii w drugiej połowie XVIII wieku, dzięki szybkiemu i intensywnemu rozwojowi nauki i techniki. Maszyna parowa, maszyny przędzalnicze i wiele innych wynalazków umożliwiły raczkującemu kapitalizmowi (oraz młodej burżuazji) przeistoczyć się w wielkie monstrum.
Można śmiało powiedzieć, że analiza związków pomiędzy bazą, a nadbudową ma zasadnicze znaczenie dla wyjaśnienia mechanizmów rozwoju społecznego i stanowi podstawę teorii formacji społeczno – ekonomicznych.
Sens materialnego pojmowania dziejów, a więc materializmu historycznego dobrze oddają słowa Marksa, który stwierdził: „W społecznym wytwarzaniu swego życia ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki – stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych. Całokształt tych stosunków produkcji tworzy ekonomiczną strukturę społeczeństwa, realną bazę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna, której odpowiadają określone formy świadomości społecznej. Na określonym szczeblu swego rozwoju materialne siły wytwórcze społeczeństwa popadają w sprzeczność z istniejącymi stosunkami produkcji albo – co jest tylko prawnym tego wyrazem – ze stosunkami własności, w których obrębie się dotąd rozwijały. Z form rozwoju sił wytwórczych, stosunki te zmieniają się w ich kajdany. Wówczas następuje epoka rewolucji socjalnej. Ze zmianą podłoża ekonomicznego odbywa się mniej lub bardziej szybko przewrót w całej olbrzymiej nadbudowie”.
Każdemu choć odrobinę znającemu marksizm bliskie jest stwierdzenie, iż „byt kształtuje świadomość”, które w sposób skrótowy wyjaśnia najprościej zagadnienia bazy i nadbudowy społecznej. Od reguły tej zdarzają się – oczywiście – wyjątki, aczkolwiek w ogromnej większości przypadków można za jej pomocą wyjaśnić skąd biorą się konkretne poglądy wśród określonych grup i klas społecznych.
Warto też na koniec dodać, iż stosunki pomiędzy bazą społeczną a nadbudową są z samej swej istoty bardzo dynamiczne. Jest to przede wszystkim stosunek między nie dającymi się rozłączyć aspektami całego procesu społecznego, między aspektami, z których jeden rozwija się na podstawie drugiego i spełnia powiązaną z drugim funkcję społeczną. Rozwój pojęć, poglądów i instytucji dokonuje się na podłożu struktury ekonomicznej i spełnia funkcję społeczną powiązaną z rozwojem ekonomicznym.
Piotr K.
I o to chodzi, Tow. W bardzo prosty, a jednocześnie czytelny sposób, autor artykułu objaśnił na czym polegają zagadnienia bazy i nadbudowy społecznej. W następnym tekście powinniście zdecydowanie kontynuować ten (lub podobny) temat. Nie trzeba nawet sięgać do Manifestu Komunistycznego by doskonale zrozumieć podstawy marksizmu. Wszystko to zaś dzięki znakomitej publicystyce na portalu POSTEP.ORG
Kontynuujcie dobrą robotę edukacyjną, Tow. Piotrze K. 🙂